تبلیغات
درست اومدی دوباره خودشه!!!!! - غذاهای ضد افسردگی

بگذارید اولین پزشك شما غذایتان باشد


Admin Logo
themebox Logo



تاریخ:پنجشنبه 4 آذر 1389-11:26 ق.ظ

نویسنده :فرهاد مدیریت وبلاگ تغذیه

غذاهای ضد افسردگی

غذاهای ضد افسردگی

بر اساس تازه ‌ترین تحقیقاتی كه محققان اسپانیایی روی 4هزار و 211 مرد و 5 هزار و 459 زن انجام داده‌اند، مشخص شده است كه امكان ابتلا به افسردگی در افرادی كه بدن‌شان حاوی مقادیر مناسبی از فولات و ویتامین‌های گروه B (مخصوصا ویتامین B12) است، بسیار كمتر از سایرین ( مخصوصا سیگاری‌‌ها) می باشد.

سال‌ها پژوهشگران در حال بررسی رابطه ی بین تغذیه و افسردگی بوده‌اند و طی همین بررسی‌ها فهمیده‌اند كه آمار افسردگی در منطقه مدیترانه، نسبت به سایر جاهای دنیا كمتر است و این موضوع، اهمیت رژیم مدیترانه‌ای را در پیشگیری از افسردگی نشان می دهد‌رژیم مدیترانه ای سرشار از میوه‌ها، انواع مغزها، سبزیجات، حبوبات (مخصوصاعدس) و از همه مهم‌تر، ماهی می باشد.

دكتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، نقش دو عامل "ژنتیك" و "سبك زندگی" را در ابتلا یا تشدید افسردگی بسیار مهم می‌داند. او ضمن اینكه گریز از ژنتیك را غیرممكن می‌داند، می‌گوید: "همه افراد می‌توانند با برقراری تعادل و تنوع غذایی به مبارزه با افسردگی بپردازند؛ مثلا اگر افراد بتوانند سطح سروتونین خون‌شان را (كه یك ماده موثر در ایجاد آرامش و شادابی است) افزایش دهند، گام بزرگی در این زمینه برداشته‌اند."

ماهی بخورید تا افسرده نشوید!

دكتر مظهری، ماهی را یكی از منابع دریافت روی، یُد، پروتئین و ویتامین‌های گروه B می‌داند و می‌افزاید: "مصرف آن دسته از ماهی‌هایی كه حاوی اسیدهای چرب امگا 3هستند، حس شادابی بیشتری را القا می‌كند، زیرا امگا 3 باعث كاهش التهاب و نیز ارتجاعی شدن رگ‌ها می گردد و در نتیجه خون‌رسانی به مغز سریع و آسان‌تر می‌شود و همه این عوامل در كنار هم آرامش را به ارمغان می‌آورند."

از طرفی، بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات، جوامعی كه مردمان‌اش حداقل یك بار در هفته‌ ماهی‌های دارای اسید چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند، با روحیه‌تر و فعال‌ترند و كمتر منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند.

چای سبز یادتان نرود

تولید و انتشار بیش از حد رادیكال‌های آزاد در بدن یكی از عوامل پیری زودرس و اختلال در كاركرد درونی بدن است. مطالعات نشان می‌دهند كه هجوم این رادیكال‌های آزاد به مغز، باعث صدمه دیدن سلول‌ها و به هم خوردن نظم و كاركرد آنها و در نتیجه افسردگی افراد می‌شود. یكی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل بازدارنده رادیكال‌های آزاد در بدن،آنتی‌اكسیدان‌ها هستند كه به گفته دكتر مظهری، شما می‌توانید به راحتی و با مصرف انواع میوه‌ها، سبزیجات و نوشیدنی‌هایی مثل چای سبز ، مقادیر فراوانی از آنها را وارد بدن‌تان كنید.

ژاپنی‌ها هم به ‌تازگی تحقیقاتی را روی بیش از 1058 نفر انجام داده‌اند و در طی این تحقیق پی برده‌اند كه احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی كه روزی 4 فنجان چای سبز می‌نوشیدند، 44 درصد كمتر از سایرین است.

شاید آهن بدن‌تان كم شده باشد...

بنابر اظهارات دكتر مظهری، كم‌خونی ناشی از فقر ‌آهن نیز یكی از عوامل بی‌حوصلگی، افسردگی، عصبانیت و بدخلق بودن افراد است. وی جبران این كمبود را از طریق مصرف انواع منابع پروتئین‌های حیوانی (مثل انواع گوشت‌ قرمز وسفید) میسر می‌داند و می‌گوید: "با تامین نیاز آهن بدن، عملكرد مغز هم بهتر می‌شود و افراد از روحیه بهتری برخوردار خواهند شد."

 

گوشت سفید را از قلم نیندازید

مصرف غذاهای حاوی پروتئین و البته با كلسترول پایین (مثل گوشت بوقلمون، شترمرغ و مرغ) باعث افزایش سطح اسیدهای آمینه در بدن می‌شود. با افزایش اسیدهای آمینه در بدن، میزان ترشح سروتونین هم زیاد می‌شود. هورمونی كه نقش بسیار مهمی در كاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در بدن به عهده دارد. بنابراین، سعی كنید كه هفته‌ای چند مرتبه این گروه از خوراكی‌ها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

دكتر مظهری هم معتقد است كه وجود كلسترول كم و اسیدهای چرب غیر اشباع در گوشت بوقلمون و شترمرغ ، آنها را به غذایی مناسب برای رفع افسردگی تبدیل كرده است، فقط به شرطی كه از سرخ كردن آنها در روغن فراوان بپرهیزید

خواص ویتامین D

این ویتامین هم از آن دسته ریزمغذی‌هایی است كه باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه تورنتو یكی از دلایل افسردگی مردم در فصل زمستان و كشورهای سردسیر را كاهش سطح ویتامیندر بدن در اثر كاهش نور خورشید اعلام كرده‌اند.

آنها می‌گویند كه برای جلوگیری از افسردگی در روزهای سرد باید حداقل 600 واحد ویتامین D از طریق مصرف غذاهای حاوی این ویتامین به بدن برسد.

غذاهای افسردگی زا

بر اساس تحقیقاتی كه به تازگی توسط محققان انگلیسی روی بیش از 3500 نفر صورت گرفته، نتایج جالبی حاصل شده است. در این مطالعه، كلیه افراد دو نوع رژیم غذایی داشتند: یا همه گروه‌های غذایی شامل میوه، سبزیجات، پروتئین، لبنیات و غلات را می‌خوردند یا فقط غذاهای فرآوری‌شده، سرخ كردنی، شیرین و لبنیات پرچرب در فهرست غذایی‌شان جای داشت. بعد از در نظر گرفتن عواملی مثل سن، جنسیت، تحصیلات، فعالیت‌های بدنی و سیگاری بودن یا نبودن، معلوم شد كه خطر ابتلا به افسردگی در گروه اول (یعنی آنهایی كه از كلیه مواد غذایی استفاده می‌كردند) در مقایسه با گروه دوم، 28 درصد كمتر بود.

ارسال شده توسط خانم عالمیان.



نظرات() 
نوع مطلب : علم تغذیه 
s.a
یکشنبه 14 آذر 1389 10:32 ب.ظ
vaghean???????????????/bia ke jat kheili khalie.soghatiam biar inj ahame goshneiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
montazeretim asa luti!!!!!!!!!!!
مرادی
شنبه 13 آذر 1389 08:55 ب.ظ
منم زیاد(ولی نه به اندازه ی شما!!!!!!!!!!!1)احتمالا بهمن میام
HK
شنبه 13 آذر 1389 11:46 ق.ظ
bah bah jame hame jame namayandatoon kam bood mahshid joon salam maro nemibini khosh begzaroon ajab? bashe jenabe mvm az hala be bad montazer bash.....
s.a
جمعه 12 آذر 1389 08:17 ب.ظ
khat tu saret etela resani mikoni????????????????are bia toro ham mibarim,komak hazineharo akhare term midan pulmul tu dastemun hast.mahshidi delemun kheili barat tang shode key miay????????????????????????????????????
مرادی
پنجشنبه 11 آذر 1389 07:22 ب.ظ
تو خوبی سارا جون؟ شنیدم بین دو ترم قرار هست بریم چابهار!!
مرادی
پنجشنبه 11 آذر 1389 07:19 ب.ظ
جناب mvm اعتماد به نفست قابل تحسین هست!
mvm
سه شنبه 9 آذر 1389 08:14 ق.ظ
salam.salami ham khedmate khanume moradi.mikhastam movafeghate khodamo ba harfetun elam konam hagh ba shomast khanuma aslan suti nemidan balke khodeshun suti hastan
mvm
سه شنبه 9 آذر 1389 08:13 ق.ظ
salam.salami ham khedmate khanume moradi.mikhastam movafeghate khodamo ba harfetun elam konam hagh ba shomast khanuma aslan suti nemidan balke khodeshun suti hastan
سه شنبه 9 آذر 1389 01:00 ق.ظ
ey kash mese sabegh dobare ba eftekhar be hame begim ke are in webe ma taghziehaye 88 te????????????????????????????????????????
سه شنبه 9 آذر 1389 12:56 ق.ظ
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee shoma koja o inja koja kam peidaiin
سه شنبه 9 آذر 1389 12:55 ق.ظ
khanom moradi che khabar chiraz khosh migzare ba in ke inja nisti vali delet pishe mast harja hasti movafagh bashi b omid didar mojadad
s.a
سه شنبه 9 آذر 1389 12:48 ق.ظ
سلام مهشیدی خوبی؟
ما و سوتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امیدوارم هرجا باشی موفق و پیروز باشی
پاسخ فرهاد مدیریت وبلاگ تغذیه : asal ke suti nemidin mikhayn baz dobare suti begiram
nnn
دوشنبه 8 آذر 1389 10:53 ب.ظ
slm moradi aziz che khob k az rahe dor b fekre maiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
دوشنبه 8 آذر 1389 01:32 ب.ظ
eival mahshid joon
مرادی
یکشنبه 7 آذر 1389 10:05 ب.ظ
خیلی خوشحال شدم از اینكه دوباره مثل قبل شد خیلی خوب میشد اگه سوتی بچه ها رو هم مینوشتین (البته دخترا كه سوتی نمیدن منظورم پسرا هست)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.